Szkoła Podstawowa nr 3 im. Stefana Żeromskiego w Redzie

• Odwiedziny: 14900084
    • Do końca roku: 255 dni
    • Do wakacji: 62 dni

Uczniowie z SP3 w projekcie Erasmus + Ecological Footprint 2020 - Europe Go Green

W dniach 10.09.2018-16.09.2018 uczniowie wraz z nauczycielami: Janem Skrobulem, Mariolą Szreder oraz Sandrą Jażdżewską wzięli udział w międzynarodowym spotkaniu projektu Erasmus + Ecological Footprint 2020 - Europe Go Green! Spotkanie odbyło się w Burgas, w Bułgarii. Uczniowie podczas spotkania pracowali nad sposobami ograniczenia zużycia śladu węglowego w środowisku.

Relacja uczestników ze spotkania projektowego:

Poniedziałek
Dzisiaj rozpoczęliśmy naszą przygodę. Wszyscy spotkaliśmy się o 3.30 na peronie w Gdyni Głównej. Przesiedliśmy się w Warszawie na pociąg na lotnisko. Bez większych problemów przeszliśmy odprawę i nim się obejrzeliśmy byliśmy już w Burgas. Tam spotkaliśmy się z rodzinami goszczącymi. Po południu wszyscy zebraliśmy się w szkole i pracowaliśmy nad projektem, ucząc się poprzez zabawę bułgarskich słówek dotyczących życia codziennego i ekologii. Poznawaliśmy ciekawe miejsca, będące znakiem rozpoznawczym Burgas. Został ogłoszony konkurs na najładniejsze zdjęcie pokazujące dbanie o środowisko w Burgas. Następnie udaliśmy się na plaże i lody. Wszyscy zmęczeni wróciliśmy do rodzin goszczących, by zebrać siły na kolejny dzień - Julia Lieder.

Wtorek
Dzisiaj udaliśmy się na wycieczkę do Warny. Tam dostaliśmy czas wolny, który wykorzystaliśmy na zwiedzanie miasta wraz z naszymi bułgarskimi rówieśnikami biorącymi udział w projekcie ekologicznym Erasmus +"Ecological Footprint" . Nie zabrakło też czasu na zakup pamiątek. Potem udaliśmy się do delifinarium, gdzie mieliśmy krótkie warsztaty na temat organizmów żyjących w Morzu Czarnym oraz skutków ingerencji człowieka w środowisko naturalne. Później przyjechaliśmy do hotelu, gdzie następnie odbyliśmy interaktywną wycieczkę po Bułgarii - Karolina Zabrodzka.

Środa
Dnia 12 września zebraliśmy się pod hotelem o godzinie dziewiątej rano. Wsiedliśmy do autokaru i wyruszyliśmy. Podróż nie trwała długo. Po około 30 minutach byliśmy na miejscu. Było to miasto Balchik. Znajdował się tam wspaniały ogród z najróżniejszym roślinami. Wszyscy byli zachwyceni, gdy tylko zobaczyli, gdzie jesteśmy. Pospacerowaliśmy po ogrodzie. Mieliśmy okazję zwiedzić pałac, który był darem dla królowej Rumunii. Kiedy z niego wyszliśmy, mieliśmy czas wolny. Kilka godzin później wróciliśmy do hotelu. O godzinie 18.30 była kolacja. Po niej odbyła się prezentacja przygotowanych przez nas prac. Zadziwiły nas dane dotyczące wpływu plastikowych opakowań na długość rozkładu. Kiedy wszyscy już zaprezentowali swoje prace pograliśmy w najróżniejsze gry integracyjne. Po skończonej zabawie wszyscy poszli spać - Alicja Nowosadzka.

Czwartek
13 września po śniadaniu wymeldowaliśmy się z hotelu i zdecydowaliśmy że pojedziemy do miasta Nessebar , które znajdowało się na wyspie. Niestety zaczęło padać. Po kilku godzinach jazdy pogoda się zmieniła i było słonecznie. Dojechaliśmy do Nessebar, które jest jednym z najstarszych miast w Bułgarii, a jego zabytki zostały umieszczone na światowej liście UNESCO. Nessebar ukazało nam jak wyglądała tradycyjna zabudowa miasta z czasów Osmańskich. W drodze powrotnej pojechaliśmy nad jezioro solne, gdzie oglądaliśmy ciekawą prezentację na temat, jak powstało to jezioro, jak wydobywano sól oraz jakie jest jej znaczenie dla regionu. Obecnie jest to popularne miejsce uzdrowiskowe, pod ochroną wykorzystywane na kąpiele lecznicze. Miejsce to jest również chronionym środowiskiem naturalnym wielu gatunków roślin i zwierząt. Wieczorem w ramach projektu poszliśmy na plażę i rozmawialiśmy cały czas po angielsku.
Gdy skończyły się prace nad projektem poszliśmy do rodzin przygotować się na następny dzień pełen wrażeń - Kinga Zabrodzka.

Piątek
14 września - dziś wstaliśmy o 7.30, gdyż na miejsce spotkania musieliśmy dojechać autobusem. Zjedliśmy śniadanie i poszliśmy na przystanek. Po spotkaniu się z resztą uczniów poszliśmy zwiedzać. Na początku zwiedziliśmy muzeum zwierząt. Najbardziej podobała mi się wystawa owadów, gdyż nigdy nie widziałem ich z tak bliska. Następnie podążyliśmy ku muzeum historycznych narzędzi i biżuterii. Po zwiedzaniu ruszyliśmy na plażę, gdzie odbyła się wystawa figur z piasku. W trakcie spaceru zauważyliśmy ciekawy sposób segregowania śmieci. Były tam śmietniki, które zamiast worka miały dziury. Po wrzuceniu odpadów spadały one do segregacji. Gdy już zwiedziliśmy wystawę piaskową. Mieliśmy czas wolny. Wieczorem wszyscy uczniowie biorący udział w projekcie spotkali się na kolacji. Po powrocie musieliśmy spakować się, ponieważ z samego rana udaliśmy się w podróż powrotną - Dawid Sahota.