Szkoła Podstawowa nr 3 im. Stefana Żeromskiego w Redzie

  • Kalendarium

    Piątek, 2025-11-07

    Imieniny: Antoniego, Kaliny

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 19071055
    • Do końca roku: 54 dni
    • Do wakacji: 231 dni

Wyjazd projektowy do Włoch

19.10.2024 roku rozpoczęliśmy drugą mobilność w projekcie. Udaliśmy się do szkoły partnerskiej w Sorrento. Po drodze zwiedziliśmy Neapol. Poniedziałek rozpoczęliśmy  od wizyty w szkole i poznania się z uczniami Liceo G. Salvemini w Sorrento. Przywitała nas pani dyrektor Patrizia Fiorentino oraz nauczyciele koordynujący wizytę. Nasi partnerzy przygotowali muzyczny program artystyczny oraz słodki poczęstunek. Następnie udaliśmy się na inspirujące zajęcia związane z celami naszego projektu. Uczniowie uczestniczyli w lekcji programowania robota oraz warsztatach chemicznych.

Po południu wraz z naszymi gospodarzami poznawaliśmy miasto. Przewodnikami byli nasi włoscy koledzy. Oprócz historii miasta, oglądania pięknych zabytków i krajobrazów, mieliśmy okazję do degustacji różnych wyrobów z czekolady, odwiedziliśmy ogród cytrynowy i jedliśmy sorbety i lody owocowe.

We wtorek podczas  wycieczki do Pompei, mieliśmy wyjątkową okazję połączyć podróż w czasie z realizacją kluczowych celów projektu: poznanie historii i kultury w różnych dziedzinach, rozwijanie umiejętności współpracy, komunikacji, krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów oraz świadomości wpływu polityki  na życie codzienne obywateli różnych krajów. Była to żywa lekcja historii, ale także inspirujące doświadczenie, które przypomniało nam o tym, jak ważne są wspólne wartości w budowaniu społeczeństwa opartego na dialogu i wzajemnym szacunku.

Wycieczka do Pompei, starożytnego miasta zniszczonego przez wybuch Wezuwiusza w 79 roku n.e., pozwoliła nam zrozumieć, jak społeczeństwa dawnych czasów funkcjonowały pod kątem współpracy i organizacji. Spacerując po antycznych ulicach, zachwycaliśmy się nie tylko architekturą czy sztuką, ale także tym, jak wiele możemy nauczyć się od przeszłości w kontekście idei : demokracji, obywatelskości i wspólnoty wartości.

Nasz  projekt to nie tylko wymiana doświadczeń, ale także zgłębianie kulturowego dziedzictwa, które łączy nas wszystkich. W Pompejach odkryliśmy, jak wielką rolę odgrywała kultura w budowie wspólnoty – od amfiteatrów po forum, które było sercem życia społeczno-politycznego. To doświadczenie przypomniało nam, że kultura od zawsze była fundamentem dialogu i budowania więzi między ludźmi.

W trakcie naszej wizyty zorganizowaliśmy także warsztaty, podczas których uczestnicy projektu mogli wymienić się refleksjami na temat tego, jak wartości demokratyczne są obecne w różnych krajach. Rozmawialiśmy o tym, jak współczesne społeczeństwa mogą czerpać inspirację z historii, aby budować przyszłość opartą na tolerancji i współpracy. Po zwiedzaniu był czas na poprowadzenie dyskusji i debaty: uczniowie omawiali aktualne problemy europejskie i nauczyli się szanować punkty widzenia innych.

W środę  uczyliśmy się włoskiego. Podczas wspólnych zajęć uczniowie poznawali podstawowe słówka i zwroty w języku włoskim, a także pomagali swoim włoskim kolegom opanować kilka słów po polsku. Atmosfera była bardzo przyjazna, uczestnicy uczyli się od siebie nie tylko języka, ale również kultury i zwyczajów. Uczniowie polscy przygotowali prezentacje i filmy w języku angielskim, o Polsce, regionie, mieście Reda oraz Szkole Podstawowej Nr 3 im. S. Żeromskiego, które stworzyli korzystając z technologii cyfrowych. Po obiedzie gospodarze oprowadzili nas po Muzeum Correale di Terranova.

Czwartek, to projektowy dzień w szkole w Sorrento przebiegał pod hasłem: „EUROPA: Most ponad językami - bez granic bez barier”.

Poranek rozpoczął się od serdecznego powitania w szkole partnerskiej w Sorrento. Uczniowie z Polski i Włoch zostali podzieleni na grupy, co sprzyjało integracji i przełamywaniu barier językowych.

Pierwszym punktem programu była wspólna lekcja matematyki prowadzona w języku angielskim. Uczniowie pracowali nad zadaniami logicznymi i geometrycznymi, które wymagały współpracy i komunikacji międzykulturowej. Dzięki temu, nie tylko rozwijali kompetencje matematyczne, ale również ćwiczyli język obcy w praktyce.

Następnie odbył się interaktywny quiz Kahoot! dotyczący historii, kultury i instytucji Unii Europejskiej. Pytania dotyczyły m.in.: symboli UE, wartości demokratycznych, znanych postaci historycznych oraz wpływu polityki UE na życie codzienne obywateli. Rywalizacja była zacięta, ale pełna śmiechu i dobrej zabawy.

Dzień zakończył się wspólnym posiłkiem, podczas, którego uczniowie mogli spróbować lokalnych specjałów i kontynuować rozmowy w międzynarodowym gronie. Atmosfera była pełna entuzjazmu, wzajemnego szacunku i otwartości.

Ostatni dzień wymiany w Sorrento – pełen emocji i refleksji!

Dziś zakończyliśmy naszą międzynarodową przygodę edukacyjną w Sorrento. Ostatni dzień upłynął pod znakiem pożegnania, podsumowań i wdzięczności.

Najpierw odbyły się prezentacje. Następnie uczestnicy otrzymali certyfikaty udziału w projekcie, które potwierdzają ich zaangażowanie, współpracę i rozwój kompetencji europejskich, językowych oraz społecznych.

Przeprowadziliśmy również ewaluację projektu, dzieląc się wrażeniami, przemyśleniami i pomysłami na przyszłość. Wspólne refleksje pokazały, jak wiele wynieśliśmy z tej wymiany – nie tylko wiedzy, ale też przyjaźni i inspiracji.

Były łzy wzruszenia, uśmiechy i mnóstwo ciepłych słów. Choć wracamy do Polski, zabieramy ze sobą wspomnienia, które zostaną z nami na długo.

Podczas wizyty udało nam się zrealizować cele projektu:

  • demokracji i zaangażowania obywatelskiego w Europie,
  • różnorodności kulturowej i wspólnych wartości,
  • zaangażowanie społeczne: uczniowie dzielili się doświadczeniami z własnych krajów, porównywali systemy edukacji i formy aktywności obywatelskiej.
  • wspólna praca pozwoliła uczniom nie tylko pogłębić wiedzę o Europie, ale też rozwinąć umiejętności współpracy, krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów.
  • uczniowie analizowali przeszłość i przyszłość Europy, dyskutowali o wartościach demokratycznych i roli młodzieży w kształtowaniu wspólnoty europejskiej.
  • cały dzień przebiegał w języku angielskim, co sprzyjało nabywaniu i pogłębianiu kompetencji językowych w naturalnym środowisku
  • podczas spotkania wykorzystaliśmy technologie cyfrową, do tworzenia zadań, prezentacji, ewaluacji.

 

Dziękujemy wszystkim uczestnikom, nauczycielom i gospodarzom z Sorrento za niezapomniany czas, za gościnność i wspaniałą atmosferę!

 

Tekst i zdjęcia: Mariola Szreder, Mirosława Niewiadomska