Sobota, 2024-05-04
Imieniny: Floriana, Michała
Sobota, 2024-05-04
Imieniny: Floriana, Michała
Wewnątrzszkolny System
Doradztwa Zawodowego
w Szkole
Podstawowej nr 3
w Redzie
I. Podstawy prawne programu
Prowadzenie działań związanych z doradztwem zawodowym w przedszkolach, szkołachi placówkach regulują m. in. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty, w której zapisano, że system oświaty zapewnia przygotowanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia oraz Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r., wymieniając zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego oraz zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej jako jedne z podstawowych form działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły. Szczegółowe regulacje wprowadzają rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej, m.in. w sprawie doradztwa zawodowego, w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół oraz w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
II . Charakterystyka programu realizowanego w roku szkolnym 2018/2019
Prezentowany program przeznaczony jest do realizacji w szkole podstawowej oraz gimnazjum. Uczestnikami są uczniowie klas I - VIII szkoły podstawowej oraz III gimnazjum.
1. Orientacja zawodowa i doradztwo zawodowe dla uczniów są realizowane:
2. Główny cel realizacji orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego w szkole.
Cele orientacji zawodowej w klasach I–III:
Cele orientacji zawodowej w klasach IV–VI:
Cele doradztwa zawodowego w klasach VII–VIII szkoły podstawowej i III gimnazjum:
3. Działania związane z doradztwem zawodowym w szkole kierowane do: uczniów, rodziców i nauczycieli.
A. Działania skierowane do uczniów:
B. Działania kierowane do nauczycieli, wychowawców, specjalistów:
C. Działania kierowane do rodziców:
W realizację działań związanych z doradztwem zawodowym zaangażowani są wszyscy członkowie rady pedagogicznej: dyrektor, nauczyciele wychowawcy, nauczyciele (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej), nauczyciel-wychowawca w świetlicy szkolnej, nauczyciel-bibliotekarz, specjaliści (m.in. pedagog, psycholog) oraz inne osoby zatrudnione w szkole, np. pielęgniarka szkolna.
Zakresy działań z obszaru doradztwa dla poszczególnych osób i formy organizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego:
Dyrektor:
• odpowiada za organizację działań związanych z doradztwem zawodowym;
• wspiera kontakty pomiędzy uczestnikami procesu orientacji zawodowej oraz doradztwa zawodowego w szkole a instytucjami zewnętrznymi;
• zapewnia warunki do realizowania w szkole zajęć orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
• organizuje w szkole wspomaganie realizacji działań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego poprzez planowanie i przeprowadzanie działań mających na celu poprawę jakości pracy placówki w tym obszarze.
Doradca zawodowy:
• określa mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
• pomaga uczniom w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
• prowadzi zajęcia z doradztwa zawodowego oraz zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
• wspiera nauczycieli, wychowawców, specjalistów i rodziców w realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
Wychowawcy:
Nauczyciele (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej):
Specjaliści:
Nauczyciele-wychowawcy w świetlicy szkolnej:
Nauczyciel-bibliotekarz:
5. Działania placówek współpracujących ze szkołą w obszarze doradztwa zawodowego:
Poradnie psychologiczno-pedagogiczne (PPP):
Szkoły ponadpodstawowe (szkoły programowo wyższe):
Centra kształcenia ustawicznego (CKU), Cechy rzemiosł różnych i przedsiębiorczości, izby rzemieślnicze:
Urzędy pracy, centra informacji i planowania kariery zawodowej:
6. Osiągnięcia ucznia na poszczególnych etapach edukacyjnych.
- dokonać adekwatnej oceny,
- rozpoznać mocne i słabe strony,
- wymienić zdolności, zainteresowania i umiejętności,
- racjonalnie planować ścieżkę edukacyjno- zawodową,
- dostosować się do zmian,
- wybrać szkołę ponadgimnazjalną / ponadpodstawową z jego zainteresowaniami,
- współpracować w zespole,
- sprawnie się komunikować,
- przewidzieć skutki działań,
- zna źródła informacji edukacyjno - zawodowej.
7. Monitoring i ewaluacja wewnętrzna WSDZ
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego oraz roczny plan doradztwa są monitorowane. Monitoring stanowi podstawę do okresowej ewaluacji i koniecznych modyfikacji WSDZ. Ewaluacja przeprowadzana jest na koniec roku szkolnego w formie sprawozdania z przeprowadzonych działań.
Roczny plan ogólnoszkolnych działań doradczych
Obszar 1. Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania poszczególnych uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej |
|||||||
Lp. |
Opis działania |
Sposób realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Czas realizacji |
|||
1. |
Diagnoza zainteresowań i predyspozycji osobowościowych wśród uczniów klas VIII i III G |
Dokonanie diagnozy podczas zajęć z doradcą zawodowym i w ramach godzin z wychowawcą.
Indywidualne konsultacje dla uczniów potrzebujących pomocy w wyborze szkoły i planowaniu kariery zawodowej. |
doradca zawodowy, wychowawca, pedagog
pedagog szkolny |
I półrocze
cały rok szkolny |
|||
2. |
Zebranie informacyjne z rodzicami klas VII |
Poinformowanie rodziców o Wewnątrzszkolnym Systemie Doradczym. |
wychowawcy klas |
X 2018 r. |
|||
Obszar 2. Gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia. |
|||||||
Lp. |
Opis działania |
Sposób realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Czas realizacji |
|||
1. |
Opracowanie i zgromadzenie informacji oraz materiałów dla uczniów, rodziców i nauczycieli |
Uaktualnienie danych o szkołach. Udostepnienie na stronie szkoły przydatnych informacji i linków. |
pedagog szkolny, doradca zawodowy |
X-VI 2018/2019 |
|||
2. |
Tworzenie ściennej gazetki zawodoznawczej |
Przygotowanie informacji o ofercie szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych, zasadach rekrutacji, ofercie praktyk zawodowych. |
pedagog szkolny |
II półrocze |
|||
Obszar 3. Prowadzenie zajęć przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej. |
|||||||
MODUŁ : POZNANIE SIEBIE |
|||||||
Opis działania |
Sposób realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Czas realizacji |
||||
Zebranie informacji dotyczących zainteresowań uczniów, ich umiejętności i uzdolnień |
Tematyka zajęć w kl. VII:
|
doradca zawodowy |
IX – VI 2018/2019 |
||||
Tematyka zajęć w kl. VIII:
10. Alternatywne drogi dojścia do zawodu. Tematyka zajęć w klasach III gimnazjum: 1. Planowanie kariery. 2. Moje mocne i słabe strony. 3. Określanie predyspozycji zawodowych. 4. Co warto wiedzieć o szkołach ponadgimnazjalnych.
|
doradca zawodowy
pedagog szkolny, |
IX – VI 2018/2019
X – VI 2018/2019 |
|||||
MODUŁ: WIEDZA O ZAWODACH I RYNKU PRACY |
|||||||
Opis działania |
Sposób realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Czas realizacji |
||||
Spotkania z przedstawicielami różnych zawodów. |
|
wychowawcy klas
|
IX – VI 2018/2019 |
||||
Wprowadzenie pojęcia „praca”, „zawód”, „rynek pracy”. Informacje dot. podstawowych grup zawodowych |
|
wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów.
pedagog szkolny,
|
XI – VI 2018/ 2019
W miarę potrzeb i możliwości |
||||
MODUŁ: PLANOWANIE PRZYSZŁOŚCI ZAWODOWEJ |
|||||||
Opis działania |
Sposób realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Czas realizacji |
||||
Wprowadzenie pojęcia system edukacji i informacji dot. szkół ponadpodstawowych w regionie. |
|
wychowawcy klas, pedagog szkolny |
II półrocze 2018/19
III –VI 2018 |
||||
Obszar 4. Koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę. |
|||||||
Lp. |
Opis działania |
Sposób realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Czas realizacji |
|||
1. |
Stała kontrola prawidłowości przebiegu zadań. |
Sprawozdanie z realizacji zadań |
dyrektor szkoły, |
2 razy w roku szkolnym 2018/2019 |
|||
Aktualizowanie Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego
|
Pedagog szkolny, doradca zawodowy |
W miarę potrzeb |
|||||
2. |
Prowadzanie zakładki na stronie internetowej szkoły Doradztwo Zawodowe. |
Umieszczenie dokumentu WSDZ na stronie internetowej szkoły, umieszczanie notatek z realizacji zadań prowadzonych przez szkołę. |
Doradca zawodowy, nauczyciele, pedagog |
Cały rok szkolny |
|||
Obszar 5. Współpraca z innymi nauczycielami tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego. |
|||||||
Lp. |
Opis działania |
Sposób realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Czas realizacji |
|||
1. |
Konsultacje w sprawie realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego |
Udostępnienie nauczycielom scenariuszy zajęć, konspektów |
doradca zawodowy, pedagog szkolny |
cały rok szkolny |
|||
2. |
Określenie zakresu współpracy przy realizacji Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa zawodowego |
Zaznaczenie treści w zakresie realizacji orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego w rozkładach materiałów na wszystkich przedmiotach. |
dyrektor szkoły, rada pedagogiczna, doradca zawodowy, nauczyciele, wychowawcy oddziałów klasowych |
wrzesień 2018 |
|||
3. |
Monitorowanie działań |
Wypełnienie arkuszy monitoringu realizacji treści z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa. |
Nauczyciele przedmiotów, wychowawcy, pedagog szkolny. |
I i VI 2019 |
|||
Plan w trakcie realizacji może być zmieniany, weryfikowany i aktualizowany
w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły.
Opracowanie:
Barbara Kisiel