Szkoła Podstawowa nr 3 im. Stefana Żeromskiego w Redzie

  • Kalendarium

    Piątek, 2024-04-26

    Imieniny: Marii, Marzeny

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 14955550
    • Do końca roku: 249 dni
    • Do wakacji: 56 dni

Wspólne przygotowanie pracy plastycznej na dowolnie wybrany temat wykorzystując surowce wtórne, uświadamiając dzieciom potrzebę dbania o środowisko naturalne – kształtowanie kompetencji inicjatywności i przedsiębiorczości.

Jest wiele sposobów na ponowne wykorzystanie odpadów. Wyobraźnia dziecka nie zna granic. Sztuka to nie tylko kawałek papieru i kredki, ale tysiące możliwości tworzenia ze wszystkiego co znajdziemy wokół siebie.

Podczas zajęć na świetlicy szkolnej postanowiliśmy wraz z uczniami nadać surowcom wtórnym drugie życie.  Wykonanie prac plastycznych zostało poprzedzone pogadanką na temat ochrony środowiska, ze szczególnym naciskiem na zwrócenie uwagi na ilość śmieci produkowanych przez nasze gospodarstwa każdego dnia. Staraliśmy się znaleźć wspólnie rozwiązanie, w jaki sposób możemy ograniczyć ich ilość, a także uświadomić dzieciom, że każdy z nas ma wpływ na jakość i wygląd naszego środowiska.

 

Pierwsza propozycja zajęć to wykonanie w parach pracy na dowolny temat z wykorzystaniem nakrętek. Zadanie okazało się świetną zabawą trochę przypominającą układanie puzzli. Niewykorzystane nakrętki zostały wyrzucone do odpowiedniego pojemnika na terenie szkoły – po raz kolejny przypomnieliśmy dzieciom jak ważna jest segregacja odpadów.

 

Wiosna już tuż, tuż. Wszyscy stęskniliśmy się za słońcem i ciepłymi dniami. Wykonaliśmy więc wspólnie Marzannę – również z surowców wtórnych. Wszystkie materiały, które zostały wykorzystane zazwyczaj wyrzucamy do śmieci – plastikowe butelki po napojach, rolki po papierze toaletowym, zużyte siatki plastikowe, gazety, szary papier, w który zapakowane były zakupy (tak często kupujemy teraz przez Internet) oraz ścinki kolorowej bibuły, która pozostała po innych zajęciach. Uczniowie zapoznali się także z tradycją topienia (czy też w niektórych regionach Polski – palenia) Marzanny. Ponadto dodatkową trudnością było wykonanie tej pracy wspólnie. Każde z dzieci otrzymało do wykonania określone zadanie i należało tak ze sobą współpracować, aby na koniec wszystkie elementy do siebie pasowały. Naszej Marzanny oczywiście nie będziemy topić -posłuży jako dekoracja, a następnie zostanie rozebrana w taki sposób, aby każdy surowiec trafił do właściwego śmietnika.

 

Tekst: Agnieszka Brzezińska

Zdjęcia: Żaneta Animucka, Laura Gajkowska